2013. december 21., szombat

Fekete István: Meglepetés



Egy barátom egyszer kiment Indiába, s az első ember, akivel Bombayben összetalálkozott, magyar volt, sőt adósa...Az adós annyira örült a meglepetésnek, hogy még szólni sem tudott, és még tartozását kifizetni is elfelejtette. Ha pedig ilyen kellemetlen találkozás háromszázötvenmillió ember között előfordul, mennyivel könnyebben megesik a szomszéd kisvárosban, annak is egy kis házában, amelynek kapuján Bodó Dénes iparkodik be és Borsos Lajos ki.

- Szervusz, Lajos - vidámkodik Dénes. - Hát te mit keresel itt?

- Csak úgy bejöttem - mondta Lajos, és zúzmarás szemöldökén látszik, hogy Dénest a pokolba kívánja, annak is a legmélyebb fenekére -, beküldtek ezzel a kis fával, de nem lakik itt az illető.

- Ehen - mondja Dénes, és nézi Lajos hóna alatt a kis karácsonyfát, mert karácsony felé járt már az idő. - Persze, persze - bólogat Dénes -, de majd megkeresed... - És keményen bemegy a házba, mert ha valaki karácsonyfát lop, ugye, legalább ne nézzen úgy az emberre, mint a vasvilla. Még ő! Ámbár nem olyan nagy dolog ez a kis karácsonyfa, hiszen más is úgy lopja, ámbár nem eladásra, mert van, aki lop, és van, aki lopós...

Eddig rendben is lenne a dolog hiszen mindenki tudja, hogy Borsosék a legszegényebb emberek a faluban, de az már nincs rendjén, hogy akkor tűnt el kistestvéreim egyik fenyőfája a temetőből.

A dupla sír négy sarkán négy szép kis fenyő őrizte az ártatlanok álmát, azazhogy most már csak három...

- Borsos Lajos volt - jelentette a sírásó -, Bodó Dénes megismerte. Karácsonykor házalt vele Dombóváron. Agyon kőne az ilyen embert lűni!

Az apám azonban nem volt ilyen vérszomjas, és csak legyintett. Sok a gyerek, és közel a temető. Ámbár elmehetett volna az erdőig is...

Lajos ettől kezdve nem köszönt az apámnak, mert hátha nem fogadja a köszönését, és ez sértette volna Lajos önérzetét.

Jó, jó, megy is ez egy darabig, hiszen nem muszáj az embereknek találkozni, de van egy nap, amikor kimegy a falu a temetőbe virággal és fénnyel, ami elmúlik, és békével, szeretettel, ami nem múlik el. Nincs már ezen a napon fájdalom, csak enyhe távoli szomorúság úszik a táj felett, mint maga az ősz bánatos, ködös álomra készülő ragyogása. A sírok könnyes, nyers földjét jó szagú fűmaggal ültette be a nyár, és a fejfák keménysége is hozzábarnult az avarhoz, amely úgy susog a járókelők lába alatt, mint régi, keményített szoknyák, melyeket elmúlt asszonyok suhogtattak valamikor az élet lakodalmán.

Egyszóval abban az évben is eljött a mindenszentek napja, amikor mi, gyerekek már reggel óta zsibongtunk a temetőben, mint búcsúkor a bábos sátrak között, csak talán kisebb hangon, de hasonló élvezettel. Azaz - itt álljunk meg egy szóra - zsibongtak mások, nem én, miután apám reggel azt mondta, hogy a temetőbe pedig délután együtt megyünk.

Ennek előzménye az a tavalyi négy doboz karácsonyfagyertya volt, amelyet szüleim tudta nélkül vásároltam, s amelyekkel szüleim távozása után felséges kivilágítást rendeztem kistestvéreim sírján. A dolog persze kiderült - mert minden kiderül ezen a világon -, s most itt a bűnhődés, ami szintén nem marad el az ilyen görbe utak után.

Az ilyen szülőkkel egybekötött kirándulást pedig nem szerettem. A felügyelet jármát éreztem a nyakamon, s a "jófiú" minden szomorú kelléke lebegett felettem. Nem rúghattam meg a kerítést, hogy a kutyákat támadásra ingereljem, nem vehettem elő a csúzlit az orrom előtt tollászkodó verebek láttán, nem kapaszkodhattam fel idegen kocsi saroglyájába, csak ballaghattam bánatosan. A vak is láthatta, hogy a temetőbe megyünk, ahol Borsos Lajos jóvoltából már csak három fenyőnk van...Most jobban éreztem a sérelmet, ami kistestvéreimen esett, és el is határoztam, hogy Borsosék ablakát pedig be fogom csúzlizni.

Ez az elhatározás kicsit megkönnyítette a rabság érzését, és a temetőben már vidáman lépkedtem, amit nem is vettek rossz néven sem a halottak, sem az élők. Az élők ugyanis nem tudták gondolataimat, a halottak pedig tudták, hogy a nemes bosszúból úgysem lesz semmi. Ők valószínűleg mosolyogtak - ezt a szívemben éreztem -, és suttogtak valamit a fenyők nyelvén, mire felkaptam a fejem, és gondolataim habozva megálltak.

A sír négy sarkán négy fenyő állt. Négy érintetlen, egyforma fenyő.

Apámra néztem, aki anyámra nézett, és mivel az ő szemük könnyben úszott, hát elhomályosult egyszerre az én szemem is. A jóság és a csoda élő négy fája lett egyszerre ez a négy kis fenyő.

S ki gondolhatott arra, hogy karácsonykor, estefelé, amikor falun már gyertyát kapni semmiképpen nem lehetett, anyám ijedten kap a fejéhez.

- Gyertyát meg elfelejtettem venni...

Hideg, keserű csend lett akkor, mintha semmi jó szándék nem lenne igaz, és Borsos Lajossal is tartana még a harag, és csak három fenyő lenne ott kint a temetőben.

- Nekem van még egy dobozzal - mondtam, és mondtam volna, ha agyonvernek is, de nem történt semmi...És később, amikor a kis gyertyák fellobbantak, arra gondoltam, hogy a jóság és áldozatkészség maga a béke és maga a világosság.

Anyám magához ölelt, s a temetőbe szánt kis gyertyák lángja bólogatott, hogy: igen, igen...

/Forrás: F.I., Tarka rét/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szeretettel köszöntök
Minden kedves böngészőt!





"Legjobb lenne hallgatni,
nem mozdulni,megállni,
nem érezni és nem látni?,
de akkor elfelejtenék embernek lenni!"
jazsoli5